Päivällä treenailin taka-Kalevassa puistossa. Uusi paikka, mutta hyvin sujui.

Ursula sai olla taas koekoirana. Ihku harjoitteli uppeja, jotka nyt tosi hyviä. Seuraamiseen olin myös tytyväinen. Täyskännös oikealle on nyt sellainen kuin haluan! harjoittelin oikealle 90 asteen käännöksiä ja pysäytystä. Aluksi näissä oli yliliikuvutta, mutta pian Ihku hiffasi, että täytyy pysähtyä perusasentoon eikä jatkaa mun ohi. Hieno sesse! Loppuun vielä erilaisia viritelmiä ruudun suhteen kahden lelun leikin ohessa...

Ursulan haukkuminen on TODELLA ärsyttävää! Ja lisäksi mua risoo, kun se hautoo leluja. Tämä on selkeästi ruvennut ärsyttämään nyt, kun Iihkali on oppinut palauttamaan lelut hienosti. Ulda joutuu siis samalle kuurille, eli en anna sille leluja, mutta leikin repimisleikkejä sen kanssa ja vahvistan näin yhdessä leikkimistä. Lisäksi pyydän sen maahan aina, kun se mekkaloi. Maahanmenosta täytyy tehdä kuitenkin kiva asia, ikäänkuin haukkumista korvaava toiminto, joten se täytyy aina palkita. Maahanmeno ei siis ole rankaisu vaan muu toiminto, mitä minun täytyy vahvistaa haukkumisen sijaan. Periaatteessa sama asia kuin Ihkulla kontaktin vahvistaminen häiriötilanteissa.

Iihkalin treenit jatkuivat vielä kotosalla ja ruutuun otin nyt teemaksi lätkälle jäädyttämisen. En voi jatkaa ruutuun lähetyksiä ennen kuin lätkälle jäädytys onnistuu ja olen yhdistänyt tähän myös up-vihjeen. Kun tämä toimii, rupean poistamaan lätkää aina välillä. On mahdollista, että käytän Ihkulla tässä myös lätkän asteitaista pienentämistä. Luulen, että se voisi toimia.