Tommy Wirenin ja Päivi Romppaisen kirja "Onnistu koirasi koulutuksessa" on kyllä loistava!!!! ...ainakin ensimmäisen kolmanneksen lukukokemuksen perusteella. Kirja on hyvin kirjoitettu ja selkeä, ja se näyttää kiteyttävän operantin ehdollistamisen ytimen paremmin, kuin muut aiemmin lukemani kirjat! Hyvä Tommy & Päivi! Hienoa työtä!!!!

Ja pysähtymiseni kautta olen päättänyt nyt oikeasti opetella perusteita. Ja se on vaikeaa, sillä oma historia yrittää ajaa koko ajan yli ja pakottaa yrittämään enemmän... vääriä asioita. Mutta ihana haaste! Nyt katson, mitä minä 40-v naisräähkä pystyn vielä oppimaan!!!

Aloitin viikko takaperin ohjatun noudon perusopetuksen ja jo nyt seitsemän päivän jälkeen olen ahnehtinut useassa kohtaa! Olen ohittanut stimuluskontrollin luomisen, olen hiukan (ihan vain hiukan!) houkutellut koiraa oikeaan toimintaan, olen palkannut koiraa vääristä toiminnoista enkä ole voinut olla palkkaamatta sitä näistä, vaikka en siis ihan oikeasti halua vahvistaa näitä vääriä asioita!!!! Ja tänään vein oppimamme asiat liian vaikeaan ympäristöön ja tein liian suurta pakettia, vaikka koira ei olisi kyennyt! Jep jep. Opiskelu ja oppiminen ei ole ihan yksinkertaista!!!

Mutta mä yritän! Nyt rakennan stimuluskontrollin perusasentoon, merkille menoon ja suuntiin ensin kotona ja häiriöttömissä olosuhteissa. Kun nämä toimivat, vien eri asiat pois kotoa eri ympäristöihin ja häiriöihin, ja vasta kun tämä onnistuu, rupean yhdistämään käytöksiä! Kotona voin toki työstää asiaa eteenpäin, jotta näkisin kuinka kokonaisuus muodostuu, mutta tässäkin yritänm oikeasti pitää kriteeristä kiinni!

Ja varsinaisten tottistreenien sijaan, treenaan nyt leikkiä eri paikoissa ja eri häiriöissä ja tavoitteena on vain leikin sääntöjen vahvistaminen! Jahka saan nämä pari asiaa eteenpäin, voin alkaa suunnittelemaan jatkotoimenpiteitä tottistreenien osalta! Tavoitteena olisi saada asiat kjonkinlaiseen reilaan ennen Lentsun tokoviikonloppua, mutta katsotaan kuinka käy. Jos ei olla valmiita, niin sitten ei olla ja treenataan sielläkin sitten näissä puitteissa mitä on.